
Wie zijn jullie ?
De Association of Communication Companies werd in 1976 opgericht als vakvereniging voor de reclamebureaus en is de laatste 10 jaar geëvolueerd tot de koepelvereniging voor alle creatieve communicatiebureaus, waaronder de Event Marketing bureaus evenals de Teambuilding-, Brand Activation-, Content Marketing-, Digital Marketing-, Public & Influencer Relations- en Branding & Design bureaus. Zodoende is het aantal leden over de laatste 10 jaar gestaag gegroeid van 37 in 2012 naar 196 in 2022, waaronder de 55 belangrijkste Event Marketing & Teambuildingbureaus.
We hebben een klein team van 5 medewerkers (een Community Manager, een Talent Manager, een Sustainability Manager, een Office Manager en een General Manager), maar die wordt geruggesteund door een 12-koppige Raad van Bestuur, waarin Bert Knuts van Eventmasters en Isabelle De Schryver van The Oval Office de honeurs waarnemen voor de eventbureaus. En daar mag je dan nog eens alle vrijwilligers optellen die actief zijn in één van onze 14 Expert Centers, waaronder het Expert Center Event Marketing onder deskundige leiding van Karin Van Passel van D-Side.
Voor wie zijn jullie er?
Wij zijn er voor alle communicatie-adviesbureaus, die zowel strategisch advies als conceptueel werk aan hun klanten voorleggen. Een bureau dat enkel actief is op vlak van verhuur van venues of verkoop van media zal je bij ons dus niet vinden.
Verder maakt het niet uit of je meer dan 100 medewerkers telt of juist een heel klein team vertegenwoordigt of nog maar pas opgestart bent, op voorwaarde dat de manager minstens 5 jaar relevante ervaring heeft in de eventsector.
Wat doen jullie vooral?
Onze 6 prioriteiten zijn:
- Reguleren: door het uitbrengen van charters (zoals bvb het pitch charter), guidelines (zoals de Influencer Guidelines), contractvoorstellen (zoals het Klant/bureau ontract ism UBA), open brieven (zoals voor de betalingstermijnen), rechtrekken van takswetgeving, …
- Stimuleren: we helpen onze leden om hun Business Consulting Skills te verbeteren ism Solvay Business School; we lanceren in september het CommCorner-platform dat bureaus in rechtstreeks contact brengt met scholen, studenten en jobzoekers om bureaubezoeken, stages, gastsprekers en jobinterviews te regelen; we stimuleren onze leden met complementaire diensten om elkaar beter te leren kennen en eventueel samen te werken via de ACC MatchMaker; we stimuleren Diversity, Equity & Inclusion met een nieuwe gids die in october uitkomt en samenwerking met A Seat at The Table om jongeren met migratieachtergrond naar onze sector te krijgen en tot slot stimuleren we de ganse Belgische communicatiesector om te streven naar Zero Greenwashing en Zero Carbon emissions via het CommToZero-platform dat we eveneens in september lanceren.
- Onderzoeken: tijdens de corona-crisis hebben we flink wat onderzoek gedaan naar de impact bij onze leden en hun medewerkers, maar daarnaast hebben we onze permanente benchmarks zoals de jaarlijkse Profitability Survey, de Hourly Rates Survey en de Salary Survey. In samenwerking met PitchPoint werkten we ook een wederzijds en online bureau/klant evaluatie-model uit (Collab).
- Opleiden: via de ACC Brainery (de Trip Advisor voor opleidingen), bieden we allerhande trainings aan voor onze leden, waaronder ACC Initiated opleidingen die we zelf opzetten voor onze leden (zoals bvb de gratis Young Account Bars of de Strategy for Accounts cyclus); ACC Hosted opleidingen die we met externe experten opzetten (zoals bvb de Future Account Management Education/FAME cyclus of Presentation Skills) en tot slot de ACC Endorsed opleidingen, die we niet zelf organiseren maar waarvoor onze leden een korting krijgen.
- Promoten: we promoten de verschillende communicatiedisciplines van ons vak aan de hand van de ‘Best Of Awards’, waar we vorig jaar voor het eerst de Belgian Event Awards op hetzelfde platform en op dezelfde Award-uitreiking samenbrachten met de Best Of Activation Awards en de Best Of Content Awards. Dit jaar zijn daar nog de Best Of Reputation Awards bijgekomen.
- Communiceren: we communiceren met onze leden en stakeholders door middel van een maandelijkse newsletter (WAZZUP) en een site waar alle medewerkers van onze leden alle tools en documenten kunnen downloaden en zich kunnen inschrijven voor onze opleidingen en evenementen.
Waarom kiezen jullie ervoor om binnen Event Confederation samen te werken?
We denken dat we gerust mogen stellen dat we mee aan de basis lagen van het huidige Event Confederation, dat een voortzetting en samengaan is van het vroegere Confederation Events en de Alliance of Belgian Event Federations, die we tijdens de eerste Corona-crisis hebben opgezet om de belangen van de ruime eventsector te behartigen. Elk van de vakverenigingen is op zich te klein om het gesprek aan te gaan met de verschillende overheden die ons land rijk is; maar samen vertegenwoordigen we een zeer belangrijke en zichtbare sector.
De afspraak is dat alle vakverenigingen rechtstreeks service bieden aan hun leden en dat die leden automatisch recht hebben op de diensten van Event Confederation, gekanaliseerd door de respectievelijke vakverenigingen.
Bij deze dus een warme oproep aan alle eventbureaus die nog niet tot de 55 event- en teambuilding bureaus behoren die aangesloten zijn bij de ACC om daar zo spoedig mogelijk werk van te maken door te mailen naar johan@acc.be.
Hoe zien jullie de toekomst van de sector?
Zoals bij elke crisis, ontstaan er nieuwe opportuniteiten: een bundeling van krachten (cfr de vele fusies en samenwerkingsverbanden van de afgelopen maanden); een verdere professionalisering van het dienstenaanbod (voornamelijk op vlak van security en digitalisering); minder ‘talent drain’ door onnodige pitches (omwille van de schaarste van het aanbod).
Maar daar staan ook wel wat problemen tegenover, zoals het vinden en houden van gemotiveerd talent; het omgaan met de vele opties, annuleringen en het verzetten van events door de onzekere omstandigheden; klanten die moeite hebben met de vele prijsstijgingen, …
Wat zijn voor jullie de belangrijkste uitdagingen?
De bovenvermelde issues op een constructieve manier aankaarten en oplossen voor de ganse sector.
Is er dan nog iets wat we niet weten?
Dat we na 10 jaar in Sint-Pieters-Woluwe recent verhuisd zijn naar Zaventem misschien? En da we daar graag al onze leden opnieuw ‘live’ ontvangen zoals in de pré-corona tijd!