Event Confederation: continuïteit verzekerd met een strategisch meerjarenplan

Het afgelopen jaar was de Event Confederation de spreekbuis van onze sector bij de overheid, instellingen en pers. Met gesprekken op de kabinetten op federaal en regionaal niveau en met de medewerking van de captains of industry uit onze sector hebben we zeker bijgedragen aan de ondersteuning van de sector die volgens een studie van Deloitte 80.000 medewerkers telt, inclusief freelancers.

De Event Confederation werkt volop aan de continuïteit post corona. Daarvoor was de aanstelling van een fulltime federatiedirecteur een absolute must. Hugo Slimbrouck nam vanaf 1 september de rol over van Bruno Schaubroeck en Stijn Snaet. Slimbrouck moet de confederatie verder uitbouwen naar een dynamische speler die de taken op zich neemt die van een moderne hedendaagse federatie mogen worden verwacht en met recht en reden kan spreken in naam van en voor de Belgische eventsector.

De Event Confederation heeft ook een visie en plan klaar waar we de komende maanden zullen aan werken. De grote lijnen zijn reeds uitgezet, partners zijn al aangesproken en de werkzaamheden worden opgestart. Prioriteiten voor de toekomst zijn, naast de Covid relance uiteraard, een duidelijke definiëring van de sector, een eigen Paritair Comité, het netwerk onderhouden en uitbouwen, innovatie, CSR, veiligheid, opleidingen en trainingen, diversiteit en inclusie.

Bij zijn nominatie tot directeur van de Event Confederatie zei Hugo:

“Ik voel mij zeer vereerd met deze aanstelling. Tijdens mijn loopbaan zag ik de eventsindustrie vanuit vele standpunten. De volgende jaren worden een enorme challenge want, wat de Event Confederation in het afgelopen jaar heeft gerealiseerd is niet alleen baanbrekend maar ook nog maar een begin van de lange termijn campagne tot unificatie van de sector van evenementen. Onze taak is een duidelijk beeld te scheppen van onze sector voor alle stakeholders. We moeten verduidelijken welke voordelen we bieden aan de lokale economie, het delen van kennis en de ondersteuning van de lokale cultuur in de brede zin van de term. Events spelen niet alleen een rol bij motivatie en kennisoverdracht maar creëren opportuniteiten tot nieuwe investeringen en innovatie, los van een directe economische impact. We creëren werkgelegenheid voor zo’n 80.000 talenten. In feite moeten wij een duidelijke omschrijving formuleren van de echte ‘raison d’être’ van de events gemeenschap.”

Bruggeling Hugo Slimbrouck kan terugkijken op een rijk gevulde carrière in de wereld van events. In het begin van zijn loopbaan werkte hij voor diverse internationale hotelgroepen. Hij creëerde en beheerde Meeting in Brugge en werkte voor één van Belgiës gerenommeerde eventbureaus in het begin van de jaren 2000. Later specialiseerde hij zich als internationale destinatie marketeer met een focus op corporate events, internationale congressen en incentive travel. De afgelopen 14 jaar werkte hij voor de MCI Group waar hij een wereldwijd portfolio uitbouwde en beheerde van strategische partners. Daarnaast was hij ook een regelmatige spreker op internationale congressen en vakbeurzen. Op het vlak van association management is hij een voormalig board member en global president van SITE (Society of Incentive Travel Excellence) en was hij gedurende drie jaar voorzitter van de overkoepelende brancheorganisatie JMIC (Joint Meetings Industry Council).

www.linkedin.com/in/hugoslimbrouck