In het kielzog van de verkiezingen, de toekomst van de eventsector versterken

De verkiezingen zijn voorbij. Regeringen worden gevormd en akkoorden worden gesloten. We volgen op de voet op of onze beleidsmakers hierbij rekening houden met de uitdagingen van onze eventsector. Want die zijn er wel degelijk.

Uitdagingen en belangenbehartiging

Onze event professionals hopen dat de nieuwe overheden actie zullen ondernemen om meer flexibiliteit in onze sector toe te laten. Ze hopen ook op meer steun, op het stimuleren van eerlijke concurrentie in onze sector, minder focus op micro-management en meer op uniformisering. Maar bovenal willen onze professionals dat we erkend worden als een essentiële en officiële sector.

Als confederatie van de Belgische eventsector schakelen we de komende periode dan ook een versnelling hoger om de belangen te behartigen van de duizenden professionals actief in onze sector, ook van zij die moeilijk gehoord worden. Hierin blijft de leidraad ons memorandum, maar ook de feedback die we krijgen op de vele netwerk- en kennisdelingsmomenten en de input uit onze kwartaalbevragingen. Door de vinger aan de pols te houden kunnen we de noden van op het terrein aankaarten en zo onze sector beter vertegenwoordigen, verdedigen en informeren.

Vul daarom zeker ook de laatste kwartaalbevraging van dit jaar in en deel met ons je bezorgdheden. Want die zijn er zeker, ook op wetgevend vlak. Denk maar aan de uitdagingen en regelgevingen op het vlak herbruikbare bekers, BTW, geluidsoverlast, binnenluchtkwaliteit, private veiligheid, kinderarbeid, tijdelijke mobiele bouwplaatsen, flexi-jobs …

Levenslang leren en kennisdeling

Met de blik op de toekomst ijvert Event Confederation ook voor een betere instroom van voldoende gekwalificeerd personeel in onze organisaties. Dat hier een tekort aan is bevestigen ook onze kwartaalonderzoeken. En dat is zorgwekkend. Samenwerking met het hoger onderwijs is hiervoor belangrijk. Studenten dienen gemotiveerd en opgeleid te worden om in onze sector aan de slag te gaan, vertrekkende vanuit de specifiteiten en noden van onze business. Kennisuitwisseling is hier de stepping stone. We monitoren de inschrijvingsaantallen en organiseren in partnership met IHECS, ULB en KdG voortaan drie Meeet & Talks per academiejaar, waar rondetafel- en panelgesprekken centraal staan.

We moeten er niet enkel voor zorgen dat de instroom gestimuleerd wordt, maar ook dat de uitstroom beperkt blijft. De uitdaging zit niet enkel in het rekruteren van nieuw talent, ook in het onboarden en blijven boeien van dit talent. Daarvoor organiseren we met onze partners allerhande webinars. Levenslang leren, dat is de sleutel tot een goed personeelsbeleid. Kennis vergaren, leren van elkaar, best practices en do’s & don’ts uitwisselen. Dat was dan ook het uitgangspunt van de field trips die we deze zomer organiseerden voor onze event professionals en waarbij de speerpunten human capital, duurzaamheid, veiligheid en innovatie centraal stonden.

Omdat we er als Event Confederation voor kiezen om in te zetten op kennisdeling en talentontwikkeling gaan we partnerships aan en zetelen we in allerhande raden en werkgroepen, zoals met Visit Brussels en VVSG om evenementen veiliger te maken en met Visit Flanders om evenementen duurzamer te maken. We bepalen concrete doelstellingen, ontwikkelen stappenplannen en gieten die in voorbereidende beleidsnota’s.

Stakeholdermanagement en ondernemersrelaties

De missie van Event Confederation is het verenigen, vertegenwoordigen, verdedigen en informeren van de brede eventsector. Hiervoor viseren we alle spelers actief in onze sector, zowel uit de profit, non-profit als publieke sector en zowel aan de kant van de organisatoren als de toeleveranciers. Ook hiervan dienen we onze beleidsmakers vaak bewust te maken. De eventsector bestaat niet enkel uit organisatoren en coördinatoren van evenementen, maar ook uit de vele toeleveranciers van audiovisueel materiaal, meubels, podia, eten en drinken, eventlocaties, hostessen, veiligheidspersoneel … Zonder toeleveranciers, geen evenementen.

Daarnaast kent de eventsector ook heel wat raakvlakken met andere gerelateerde sectoren en stakeholders (cultuur, toerisme, sport …). Samenwerking en communicatie met al deze spelers is waar de komende jaren nog sterker op zal ingezet worden, willen we (h)erkenning realiseren. Onze sector mag en kan niet gereduceerd worden tot enkel de entertainmentsector of beschouwd worden louter als een onderdeel van de culturele en creatieve industrieën. Hiervoor zijn onze noden te specifiek en onze aantallen te groot.

Om als volwaardige sector te kunnen optreden is het belangrijk dat we als Event Confederation onze activiteiten richten op belangenbehartiging, kennisontwikkeling, communicatie en ondernemersrelaties. Immers zonder gedegen dossierkennis, geen lobby. En zonder doelgroepgerichte communicatie, geen impactvol stakeholdermanagement en waardevolle ondernemersrelaties.

Voor meer informatie, neem gerust contact met ons op.

Vinciane Morel de Westgaver | Voorzitter Event Confederation