Professioneel organiseren is veilig organiseren

Beste eventorganisatoren,

HOOG TIJD VOOR EEN PROFESSIONELE VEILIGHEIDSAANPAK IN DE EVENTSECTOR

De Belgische evenementenbureaus staan bekend om hun vermogen om jaarlijks honderden unieke en spectaculaire evenementen te organiseren. Of het nu gaat om kleine bijeenkomsten of grootschalige festivals, de creativiteit en flexibiliteit van onze sector zijn ongeëvenaard. Toch brengt deze dynamische omgeving ook risico’s met zich mee, en daarom is het essentieel om veiligheid altijd voorop te stellen.

Als CEO van MediaMixer en preventieadviseur wil ik het belang van professionele veiligheidsmaatregelen in onze sector benadrukken. Het afgelopen jaar hebben we als eerste Belgisch communicatie- en eventbureau het ISO 45001-certificaat behaald. Dit certificaat bevestigt dat we over een managementsysteem beschikken dat de veiligheid en gezondheid van alle betrokkenen garandeert.

Waarom is veiligheid zo belangrijk?

Geen enkele eventorganisator wil dat er ongelukken gebeuren tijdens hun evenementen. En toch zien we elk jaar weer ernstige incidenten, van omvallende kerstbomen tot onderkoelde festivalgangers. Zelfs onvoorspelbare weersomstandigheden, onverantwoord gedrag of ongelukkige samenlopen van omstandigheden kunnen ernstige gevolgen hebben.

Veiligheid is geen luxe, maar een noodzaak. Het is onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat bezoekers, medewerkers en leveranciers in een veilige omgeving kunnen genieten van onze evenementen. Dit betekent dat we niet alleen moeten voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar ook proactief moeten nadenken over alle mogelijke risico’s.

Hoe maak je van veiligheid een topprioriteit?

1. Veranker veiligheid in de structurele werking: Een duurzame veiligheidscultuur begint met de structurele inbedding in de organisatie. Veiligheid moet een vast agendapunt zijn op werkoverleggen, directievergaderingen en in interne communicatiekanalen. Ook moet het worden opgenomen in de beoordelingscriteria van leidinggevenden en medewerkers.
  2. Maak van veiligheid een mindset: Veiligheid moet deel uitmaken van de organisatiecultuur. Het is niet voldoende om slechts checklists af te vinken. Een sterke veiligheidscultuur betekent dat elke medewerker zich bewust is van veiligheidsrisico’s en hier voortdurend over nadenkt. Veiligheid en creativiteit gaan hand in hand en kunnen zelfs leiden tot innovatieve oplossingen.
  3. Bereid je voor op gekende én ongekende risico’s: Ongevallen en crises komen altijd onverwacht. Daarom is het van cruciaal belang om draaiboeken te hebben voor waarschijnlijke scenario’s én flexibel te kunnen reageren op het onbekende. Het afsluiten van verzekeringen, opstellen van noodprocedures en het ontwerpen van back-upplannen zijn hierbij essentieel.

Bij MediaMixer hebben we veiligheid verankerd in onze dagelijkse praktijk. Ons ISO 45001-certificaat is het bewijs dat we risicoanalyses en preventiemaatregelen standaard in elk project integreren. Van personeelsbeleid tot leveranciersscreenings, veiligheid speelt altijd een rol. Daarnaast bieden we uitgebreide basisopleidingen voor eventmedewerkers, zodat zij op de hoogte zijn van de laatste regelgeving en veiligheidsmaatregelen.

Onze aanbevelingen voor eventbureaus:

• Maak van veiligheid een prioriteit en een mindset binnen je organisatie.
  • Veranker veiligheid structureel in alle bedrijfsprocessen en -procedures.
  • Bereid je grondig voor op zowel gekende als ongekende risico’s.

Veiligheid is een absolute topprioriteit in de eventsector. Door samen te werken en te investeren in professionele veiligheidsmaatregelen, kunnen we ervoor zorgen dat elk evenement een veilige en onvergetelijke ervaring wordt.

Laten we samen werken aan een veiligere toekomst voor de eventsector.

Tom Bellens | CEO MediaMixer | Preventieadviseur niveau II