Investeren in verbinding met medewerkers en klanten loont. Dat leert het onderzoek van Event Masters en BUFFL: Live is geen “nice to have”, maar een strategische hefboom.
In economisch onzekere tijden en onder druk van besparingen, kiezen veel bedrijven ervoor om te snoeien in marketingbudgetten, events en communicatie. Maar dat is precies de verkeerde reflex, zo blijkt uit een recente bevraging uitgevoerd door onderzoeksbureau BUFFL in opdracht van live agency Event Masters. De bevraging onder 300 Vlaamse professionals (van C-level executives tot teamleiders, marketeers en HR-managers) toont aan dat bedrijven en hun medewerkers live ontmoetingen als heel erg waardevol ervaren. Live events zijn geen nice-to-have, maar een strategische must: ze verbinden teams, inspireren klanten en versterken de merkbeleving op een manier die geen enkel ander kanaal evenaart.
De voornaamste bevindingen van het onderzoek ‘De kracht van live’:
- 6 op de 10 Vlaamse bedrijven organiseren evenementen gericht op hun medewerkers (personeelsfeesten, teambuildings)
- versterken van teamgeest, interne verbondenheid en klantenbinding zijn voornaamste doelstellingen van evenementen
- 9 op de 10 vindt het bijwonen van bedrijfsevenementen waardevol tot heel waardevol
- 8 op de 10 respondenten zeggen dat ze evenementen zouden missen als ze niet of minder georganiseerd worden
Evenementen als ankerpunt in een tijd van onzekerheid
De huidige economische onzekere realiteit dwingt bedrijven tot keuzes. Volgens recente cijfers van Event Confederation stelt meer dan 40% van de event professionals een daling van omzet vast, en een meerderheid verwacht dat in 2025 marketinguitgaven inclusief evenementen, vaak als eerste geschrapt.
Toch toont het onderzoek van Event Masters en BUFFL een ander geluid:
- 64% van de respondenten vindt het bijwonen van evenementen waardevol, 25% zeer waardevol
- 6 op de 10 (58%) respondenten zeggen dat ze evenementen zouden missen als ze niet of minder georganiseerd worden, 2 op 10 (22%) verklaren ze zelfs heel erg te zullen missen
Bert Knuts, CEO van Event Masters: “In een wereld vol digitale prikkels en artificiële content is live dé manier om echte connecties te maken en je bedrijfsverhaal tastbaar te maken. Dat wordt nu meer dan ooit bevestigd. Een sterk event is geen kostenpost, maar een investering in merk en mensen.”
Zuurstof voor teams, klanten en merken
De meest genoemde redenen waarom bedrijven investeren in live belevingen spreken boekdelen:
- 66,5% wil de teamgeest en interne verbondenheid versterken
- 58% wil medewerkers inspireren en motiveren
- 48% gebruikt events om kennis en expertise te delen
- 42% ziet evenementen als middel om klantrelaties en -binding te verbeteren
- 40% ziet er een manier in om nieuwe klanten aan te trekken en merkbekendheid te vergroten
Deze cijfers tonen aan dat live belevingen een essentiële rol spelen in het versterken van interne en externe relaties. Events zijn een hefboom om het vertrouwen in een merk te versterken, om nieuwe ideeën te laten ontstaan, en om een gevoel van trots en betrokkenheid te creëren dat niet in spreadsheets te vatten is.
“Een goed georganiseerd event is waar visie voelbaar wordt en waar mensen betrokken raken,” benadrukt Bert Knuts. “Dat kan je niet vervangen door een nieuwsbrief of een digitale meeting. De kracht van een live moment zit in de emotie, de beleving en de verbinding die het tot stand brengt.”
Grote én kleine bedrijven zien waarde in live events
Opvallend is dat vooral bedrijven met meer dan 50 werknemers vaker investeren in evenementen, maar ook kleinere ondernemingen blijven overtuigd van de waarde van live connecties.
- 67% van alle bedrijven organiseert personeelsevents
- 63% organiseert teambuildings
- 41% neemt deel aan beurzen
- 34% organiseert klantevents zoals productlanceringen of opendeurdagen
- 29% organiseert congressen en studiedagen
Voor meer informatie over het onderzoek, contacteer olivier.trop@eventmasters.eu.