Een slechte aprilgrap voor onze sector

Zowel in covid-tijden als daarbuiten, als sector nemen we altijd en overal onze verantwoordelijkheid en respecteren steeds de geldende maatregelen en afspraken. Geweld ten opzichte van de ordediensten is ontoelaatbaar en nooit goed te keuren.

Bruno Schaubroeck: ‘Dergelijke ‘spontane’ feesten zijn echter geen verrassing. We hebben die vrees reeds meerdere malen kenbaar gemaakt aan virologen en politici. Wij roepen hen op om versneld aan tafel te gaan zitten en werk te maken van een veilige – gestructureerde – gecontroleerde heropstart van het georganiseerde publieke leven. Dat is de enige manier om een herhaling hiervan in de nabije toekomst te vermijden.’

De brede eventsector, van trouwfeestorganisatoren, over beurzen en congressen, tot bedrijfsevents, van festivals, aangevuld met de culturele sector, de brede sportsector hebben één duidelijk plan gemaakt en voorgelegd aan de politiek en de virologen voor een voorzichtige en verantwoorde heropening van onze sector, uiteraard met het volste respect voor de huidige virologisch situatie, maar met perspectief door de vorderende vaccinatiecampagne en van zodra de druk op de ziekenhuizen terug vermindert.

De enige manier om het publiek leven herop te starten is op een gecontroleerde manier. Met vertrouwen in onze professionele ingesteldheid, in de gemaakte modellen en de protocollen.

Enkel op die manier kunnen we de zorg vrijwaren van verdere pieken in deze pandemie.

De sector is ervan overtuigd dat ze een deel van de oplossing zijn en een rol kunnen spelen in de heropstart van het publieke leven.