FMiV aan het woord

Wie zijn jullie?

De Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen en Brussel

Voor wie zijn jullie er?

Voor alle festivalorganisatoren in alle vormen en kleuren (genre, gratis, betalend, stad, weide, …)

Wat doen jullie vooral?

De FMiV is de koepel en de belangenbehartiger van erkende organisaties actief in de sector van de festivals. De muziekfestivals in Vlaanderen brengen jaarlijks meer dan 5 miljoen bezoekers op de been. De federatie telt als organisatie alle grote festivals onder haar leden. Het werkveld situeert zich op drie terreinen: het festival, het zakelijk beleid van een organisatie en het sociaal overleg

De FMiV coördineert en formuleert standpunten over alle kwesties die haar leden aanbelangen, zoals het cultuurbeleid, het statuut van de kunstenaar, auteursrechten, infrastructuur, fiscaliteit m.b.t. de festivals, sociale zekerheid, arbeidsverhoudingen, veiligheid, vzw-wetgeving, ed. Zij informeert haar leden over de impact hiervan op hun werking en treedt hierover ook in contact met de bevoegde overheden.

Waarom kiezen jullie ervoor om binnen Event Confederation samen te werken?

Samen sterk.

Wat zijn voor jullie de belangrijkste uitdagingen?

Organisaties van festivals mogelijk te blijven houden door de maatregelingen die de overheid altijd meer oplegt, werkbaar en toepasbaar te houden op hun unieke werking.