Hoe klaar is de Europese live communicatie-industrie om grensoverschrijdend te groeien? De European Industry Survey 2025 van LiveCom Alliance onthult inzichten in internationale groei, uitdagingen en mogelijkheden.
Dit grootschalig onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Europees instituut LiveCom Alliance, waarbij ook Event Confederation aangesloten is, en richt zich op internationalisering als een strategische kans en als een uitdaging voor de Europese live communicatie-industrie. Organisatoren en toeleveranciers uit zeven Europese landen namen deel aan het onderzoek.
De resultaten leren dat 57% van deze organisaties al internationaal actief is, en van die groep is 61% zelfs buiten Europa actief, onder andere in het Midden-Oosten, Azië en Noord-Amerika. Organisaties met internationale activiteiten erkennen de strategische relevantie ervan en beoordelen het belang ervan met 3,5 op 5, daar waar organisaties zonder internationale activiteiten het belang ervan aanzienlijk lager inschatten met 2,7.
Strategische voordelen en innovatie
Uit het onderzoek blijkt dat inkomstengroei, toegang tot nieuwe klanten en risicospreiding de belangrijkste motivaties zijn om te internationaliseren. Bijkomende strategische voordelen zijn de mogelijkheid om samen te werken met bekwame wereldwijde partners en om succesvolle evenementformats over markten heen te schalen.
Niveaus van internationale betrokkenheid
Het onderzoek leert dat er vijf verschillende niveaus van internationale betrokkenheid zijn:
- Export (40%): producten of diensten leveren zonder lokale aanwezigheid
- Joint ventures (28,6%): samenwerking met buitenlandse partners
- Wereldwijde betrokkenheid (15,6%): strategische operaties met wereldwijd bereik en lokale aanpassing
- Dochterondernemingen (11,7%): het opzetten van eigen kantoren in het buitenland
- Licenties/franchising (3,9%): uitbreiding van merken of formules via partners
Financiële impact
Wat de zakelijke impact betreft, zijn de cijfers overtuigend. Gemiddeld komt 24% van de omzet van internationaal actieve bedrijven van buiten Europa. Deze bedrijven verwachten ook een sterkere groei van de klantbudgetten voor live communicatie dan bedrijven die alleen in eigen land actief zijn. Dit toont aan dat internationalisering niet alleen veerkracht creëert. Het stimuleert ook de financiële prestaties.
Uitdagingen
De weg naar internationale groei is echter niet zonder obstakels. De meest genoemde uitdagingen zijn:
- hoge opstartkosten
- belemmeringen in wet- en regelgeving
- culturele verschillen
Deze uitdagingen komen zowel naar voren bij organisaties die al in het buitenland actief zijn als bij organsiaties die overwegen om naar het buitenland te gaan. Ondanks de aantrekkingskracht vraagt internationalisering om serieuze investeringen en strategische planning.
Soft skills en slimme technologie zijn belangrijke drijfveren
Volgens de onderzoeksgegevens springen twee capaciteiten eruit: interculturele competentie bij het personeel en sterke lokale en internationale partnerschappen. Technologie – waaronder AI, digitale platforms en cloudgebaseerde tools – wordt ook steeds belangrijker om wereldwijde activiteiten in verschillende tijdzones en regio’s mogelijk te maken.
Naar een meer geconnecteerde Europese industrie
De European Industry Survey maakt duidelijk dat, hoewel de ambitie voor internationale groei wijdverspreid is, een groot deel van het potentieel onbenut blijft. In de hele Europese live communicatiesector staan organisaties te popelen om uit te breiden, maar ze worden geconfronteerd met hiaten in kennis, infrastructuur en ondersteuning.
Behoefte aan peer-to-peer leren
LiveCom Alliance-oprichter en managing director Maarten Schram beklemtoont dat om vooruit te komen de industrie moet investeren in juridische en operationele expertise, sterkere culturele en strategische capaciteiten opbouwen en actief kennis en best practices delen over de grenzen heen. Er is een behoefte aan meer peer-to-peer leren en aan grensoverschrijdende samenwerking. Als Europees platform voor collegiale samenwerking zet het LiveCom Alliance zich in om uitwisseling, verbinding en leren binnen het netwerk van zijn leden te stimuleren, om organisaties te helpen ambitie om te zetten in impact en om de sector in staat te stellen samen sterker te worden.
Voor meer info, contacteer Maarten Schram: maarten@livecomalliance.eu