Nieuwjaarswensen van Vinciane Morel de Westgaver en Stijn Snaet

Eerst en vooral onze allerbeste wensen voor 2023. We wensen jullie een warm, gezond, gezellig en boeiend jaar.

Wordt 2023 het eerste jaar waar we dat verwenste C-virus helemaal achter ons kunnen laten? Het heeft er alle schijn van. Uiteraard is dat niet de enige uitdaging voor onze sector en bij uitbreiding de hele economie. Inflatie, recessie, energie, stijgende loonkosten om er maar enkele te noemen. Maar toch, het scheelt wel iets meer dan de spreekwoordelijke slok op onze borrel met of zonder dat virus.

We mogen ervan uitgaan dat we deze grootste crisis ooit voor onze sector door zijn. En de lessen zijn geleerd. Laat dat het belangrijkste zijn.

We leerden als sector dat we samen sterker staan. Samen, schouder aan schouder tegen de storm in geraakten we verder. Zo werd trouwens Event Confederation geboren.

Ons menselijk kapitaal was nooit belangrijker, nooit eerder werd die medewerker zo (terecht) naar waarde geschat. Het zijn mensen van vlees en bloed, met goesting en passie, die het hem doen. Elke op- & afbouw opnieuw. Het zijn zij die de flexibiliteit realiseren, dus ook met menselijke grenzen.

Digitale toepassingen en innovaties zijn een meerwaarde voor de sector. Ja, zelfs Teams helpt ons vooruit om onder andere beter te communiceren met klanten, partners, leveranciers, …

Maar ook de uitdagingen voor de sector verschenen zeer helder aan de horizon. Duurzaamheid in de eerste plaats, hoewel dat greenwashing daar om de hoek loert. Het moet meer zijn dan een element in de briefing. We moeten er ook effectief mee aan de slag, elke dag opnieuw bij elke keuze die we maken. Alleen zo wacht ons een duurzamere toekomst.

Het kan professioneler. Voor ons product leggen we de lat elke dag hoger. Daar zijn we met zijn allen (wereld)top. Maar ook achter het zwarte doek moeten we de lat durven hoger leggen. Interne structuren, werking, management, … ook daar moeten we de tijd nemen om stappen vooruit te zetten. En laat ons eerlijk zijn, dat kan. Niet?

Snelheid. We leven in een wereld waar alles sneller gaat. Dat is niet noodzakelijk negatief, maar Bol.events moet het ook niet worden. Professioneel werken is ook kwestie van denken en herdenken. Die tijd moeten we elkaar ook gunnen.

Event Confederation wil handvaten bieden op die uitdagingen en lessen als innovatie, duurzaamheid en human capital. Onder andere daarom is er Echo23. Lees er alles over verderop in de nieuwsbrief of op echo23.be. We hopen jullie daar te mogen begroeten.

In afwachting van 7 februari wensen we jullie alvast een topjaar 2023! Elk van jullie heeft dat gewoon dubbel en dik verdiend!

Vinciane Morel de Westgaver

Stijn Snaet