Q1 vloog voorbij, enkele hoogte- en werkpunten

Het eerste kwartaal van 2024 waren drukke maar vooral ook productieve en inspirerende maanden. Zo lanceerden we niet enkel onze eerste nationale sectorbevraging  en publieksbevraging bij respectievelijk onze event professionals en het brede publiek, we organiseerden ook ons jaarlijks congres Echo24 en we gaven onze website een make-over. Zo kan je er niet alleen terecht voor nieuws, informatie over wie we zijn en wat we doen, maar ook voor kennis voor en over de eventsector. Met onze gloednieuwe academy legden we reeds de bouwstenen van een heus kennisplatform.

Daarnaast bouwen we verder aan een toekomstvisie voor onze sector en onze confederatie: waar willen we naartoe als sector, hoe kunnen de federaties beter samenwerken en hoe kan Event Confederation hierin een (bege)leidende rol spelen? Een denkoefening die heel wat overleg en draagvlak vergt, maar broodnodig is om een sterke verenigde sector te worden waar onze politiekers niet meer naast kunnen kijken.

We houden de blik op de toekomst, maar behandelen ondertussen ook heel wat lopende dossiers waarin we de belangen behartigen van onze sector. Zo lag de focus het voorbije kwartaal onder meer op de dossiers paritair comité, flexi-jobs, verbod op pet en blik, medische hulpverlening op massa-evenementen, btw-verplichtingen, guidelines voor online betaalmiddelen en uiteraard het dossier over binnenluchtkwaliteit.

De media schuwden we de voorbije drie maanden ook niet. Zo stelde onze nieuwe Confederation Manager zichzelf uitgebreid voor in een artikel van Experience Magazine en was ze te gast in de studio van Eventplanner om over ons memorandum en de uitdagingen voor onze eventsector te spreken. Ook haalden we met onder meer de resultaten van onze eerste kwartaalonderzoeken de koppen in onze vakpers, zoals Event Online, maar ook die van de brede publiekspers, zoals HLN. Daarnaast hebben we ook tientallen berichten op onze sociale media gepost en tal van nieuwsberichten op onze website.

We schuimden ook heel wat nieuwjaarsrecepties en voorjaarsbijeenkomsten af om over onze sector te spreken en het belang om ons (nog) sterker te verenigen. We spraken met heel wat kennisinstellingen en kregen het podium bij onze zusterorganisaties in de publieke sector. Zo was onze Confederation Manager de centrale spreker op de VVSG-voorjaarsbijeenkomst voor de Vlaamse steden en gemeenten in Brugge om te ijveren voor een betere samenwerking/wisselwerking tussen gemeenten en de professionele eventsector. Waarvoor we pleiten in ons memorandum, zetten we ook in de praktijk.

Sinds begin dit jaar verwelkomen we binnen Event Confederation enkele nieuwe partners en ook een nieuwe sectorfederatie. Met de Belgische Schouwspelvereniging zetelen we voortaan samen in paritair comité 304. Benieuwd of we volgend kwartaal ook andere federaties actief in onze brede eventsector mogen verwelkomen. Allemaal mooie stappen, maar vooral tastbare vooruitgang in onze ambitie om de sector steeds meer te verenigen.

Maar er is nog werk aan de winkel. Daar waar we al sterk ingebed zijn in de Vlaamstalige netwerken, zien we nog een groeipad in de Franstalige regio’s. Zo staat een nauwere samenwerking met Waalse organisaties met stip bovenaan onze agenda voor de komende periode. We hebben immers niet voor niets gekozen voor Vinciane Morel de Westgaver als Franstalige voorzitter van Event Confederation die onze sector al sinds 2020 door menig crisissen heeft geleid.

Maar zoals steeds: hiervoor hebben we data nodig, en dus jullie hulp. Vul daarom zeker onze tweede sectorbevraging van dit jaar in. Een kleine moeite, maar een grote meerwaarde voor de verdere professionalisering van onze sector.