Samen Sterker Ondernemen, door Liantis en UNIZO

Crisissen veroorzaken stress

Een beetje stress is goed, het stimuleert ons tot sterkere prestaties. Maar te veel stress, zeker als die te lang aanhoudt, is belastend. Dan is het evenwicht zoek en kom je in de problemen. En riskeer je op termijn een burn-out.

Al enkele jaren gaan we van de ene crisis naar de andere: corona, energie, de oorlog in Oekraïne, de problemen om personeel te vinden en te houden, … Heel wat ondernemers ervaren de directe gevolgen daarvan. En dat zorgt heel vaak voor zorgen: meer werkdruk (ook om uitgevallen personeel op te vangen), zorgen over het orderboekje, financiële zorgen, enz.… Die stralen vaak ook af op de familiale relaties.

Liantis bevraagt sinds 2019 op geregelde tijdstippen zijn leden en peilt daarbij o.m. naar het mentaal welzijn bij ondernemers. Daaruit blijkt dat het aantal zelfstandigen dat zegt ‘zo goed als altijd’ last te hebben van stress, verdubbeld is tussen 2019 en 2022. Vorig jaar had meer dan 1 op 5 ondernemers zo goed als altijd last van stress, meer dan 15 % voelde zich bijna voortdurend vermoeid en meer dan 10 % zit constant met het gevoel dat het allemaal te veel is.

Samen Sterker Ondernemen

Dat is de naam van een nieuw project dat Liantis, samen met UNIZO, Integraal en Dyzo momenteel uitrolt ter preventie van stress en burn-out bij ondernemers. Dit project krijgt de steun van federaal minister van Zelfstandigen Clarinval en van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid.

Er bestond al een project rond het uitwerken van een coachingaanpak en sensibilisering om het taboe te doorbreken. De website van dat project, die nog online staat, droeg ook bewust de naam www.burn-outing.be.

Met dit nieuwe project wordt er gemikt op verdere sensibilisering, want door de crisissen is er nog meer nood aan blijvende aandacht voor mentaal welzijn en werkbaar werk, ook bij ondernemers. En daarom wordt er gewerkt aan structurele aandacht.

Hierbij alvast een paar eenvoudige maar werkzame tips:

• Draag zorg voor jezelf, bouw voldoende beweging en rust in je dagschema in
  • Verzorg je relaties, goede sociale contacten zijn een prima buffer
  • Werk een goede bedrijfsorganisatie uit, met een goede planning (met daarin voldoende me-time) en delegeer waar mogelijk
  • Besteed naast aandacht aan je vaktechnische skills voor je corebusiness, zeker ook aandacht aan de skills om goed ondernemerschap en leiderschap neer te zetten
  • Zeg geregeld ook eens neen
  • Maak tijd voor opleiding en niet alleen op technisch vlak, maar ook op het vlak van organisatie en aanpak, en voor het (verder) ontwikkelen van soft skills
  • Als je je even niet goed voelt, spreek erover

Lees er meer over.