Evenementen op de kaart. Make Belgium great again!

Het is tijd om België niet enkel op de kaart te zetten als land van chocolade en bier, maar ook als evenementenland. De Belg is trots op haar evenementen, vindt het steeds belangrijker om evenementen te kunnen bezoeken en hoopt dat onze nieuwe regering evenementen meer op de kaart zal zetten de komende jaren. Dat leren de resultaten van de kwartaalonderzoeken van de confederatie die de Belgische eventsector vertegenwoordigt. Het onderzoek dat Event Confederation in juli 2024 in samenwerking met iVOX heeft uitgevoerd bij een representatieve steekproef van 1.000 Belgen toont bovendien aan dat bezoekers van evenementen meer vertrouwen hebben in een positieve toekomst dan niet-bezoekers.

Vlamingen willen genieten, Brusselaars willen ontmoeten

46% van de Vlamingen bezocht het voorbije jaar één of meerdere evenementen, 42% van de Brusselaars en 25% van de Walen. Opvallend is dat genieten de voornaamste reden is om evenementen te bezoeken voor de Belg (26%), en zelfs nog meer voor de Vlaamse eventbezoekers (30%). Voor 8% van de Belgische bezoekers is ontmoeten de belangrijkste reden om evenementen te bezoeken, daar waar dit voor 20% van de Brusselse bezoekers de voornaamste reden is.

Van dure naar meer toegankelijke evenementen

Wat ook opvalt is dat 16% van de Belgen die geen evenementen bezochten het voorbije jaar als voornaamste reden aangeven dat ze evenementen te duur vinden. 79% van de Belgen hoopt dan ook dat onze nieuwe regering de komende jaren actie zal ondernemen om evenementen toegankelijker te maken voor iedereen. 50% van de Belgen en 76% van de Brusselaars hopen zelfs dat onze nieuwe regering ook in Brussel meer mogelijkheden zal creëren voor de eventsector.

“Om evenementen toegankelijk te houden voor het brede publiek dient er niet alleen voor gezorgd te worden dat de kosten en dus de prijzen niet uit de pan vliegen, maar moet er ook geïnvesteerd worden in de lokale infrastructuur. Vooral in onze (Europese) hoofdstad zijn dringend investeringen nodig willen we ons land als (event)bestemming herpositioneren”, benadrukt Christine Merckx van Event Confederation. “Zo dient de overheid dringend te investeren in onder meer de renovatie van Brussels Expo, het Jubelpark en het Koning Boudewijn Stadium, maar ook in openbaar vervoer, hotelcapaciteit en restaurants. Uit ons onderzoek weten we dat 2 op de 3 Belgen hopen dat onze nieuwe regering minder in hokjes zal denken de komende legislatuur, ook wat evenementenbeleid betreft. Een holistische benadering is cruciaal.”

Zet de Belgische eventsector meer in de kijker

70% van de Belgen hoopt van de nieuwe regering de komende jaren te zien dat ze actie zullen ondernemen om evenementen meer in de kijker te zetten. Meer nog dan de Vlamingen, hopen vooral de Franstalige Belgen (ongeveer 7 op 10) dat onze nieuwe regering actie onderneemt om van België een internationaal bekend evenementenland te maken, en dat ze de evenementensector en ondernemers in de sector meer zullen ondersteunen.

“Wij geloven dat de overheid evenwichtigere keuzes kan maken om lokale ondernemers betere kansen te geven. Te vaak nog zien we dat diensten en opportuniteiten worden aangeboden die niet toegankelijk zijn voor onze ondernemers. Bijna 6 op de 10 Belgen hoopt dan ook dat de nieuwe regering het organiseren van evenementen meer aan de professionele sector zal overlaten. Er is niet enkel een inhaalbeweging op het vlak van infrastructuur (state of the art, duurzaam, bereikbaar …) nodig, maar ook op maat (in capaciteit) van toekomstige noden en van onze ondernemers. Enkel dan zullen we belangrijke evenementen en spelers in ons land kunnen aantrekken en houden. En dat is ook belangrijk voor andere sectoren. Zo zorgt een florerende eventsector voor heel wat sociale en economische spin-offs, zeker voor de horecasector in ons land”, aldus de manager van Event Confederation.