Het is gebeurd! Event Confederation 2.0 is open for business

Wat een jaar! 2024 stond in het teken van de toekomst van onze eventsector en Event Confederation. Wat in 2020 begon met een tijdelijke Alliantie van Belgische Event Federaties om de krachten te bundelen tijdens de coronacrisis, werd kort daarna bestendigd in de oprichting van een heuse confederatie. Het redden van de eventsector en brandjes blussen stonden de voorbije crisisjaren bovenaan de agenda. Pas in 2024 kwam er ruimte om echt te kunnen nadenken over de toekomst van de eventsector. En dat hebben we het voorbije jaar dan ook intensief gedaan.

Federaties bundelen hun krachten

Met veel trots en nog veel meer goesting kunnen we aankondigen dat de verschillende federaties in ons land hun krachten nog meer gaan bundelen in 2025. De toenmalige grondleggende federaties BESA, Febelux en ACC Belgium vormen ook nu de acceleratoren achter de doorstart van Event Confederation naar een heuse ledenorganisaties, waarvan vanaf vandaag niet enkel federaties maar ook individuele organisaties en professionals lid kunnen worden.

Het bundelen van de krachten van deze federaties onder de 2.0-versie van Event Confederation zorgt voor een nationale spreiding waarin niet enkel organisatoren maar ook toeleveranciers gegroepeerd worden. Deze integratie biedt niet enkel een groter netwerk en kortere lijnen met beleidsmakers. Sterker verenigen biedt ook meer expertise, kennis en leermogelijkheden. Lees hier het pleidooi van onze partner MediaMixer.

Word rechtstreeks lid van Event Confederation

We zijn volop bezig met een make-over van onze website, waarin onze ambities haarfijn worden uitgelegd en een uitgebreid kennisplatform en vacatureplatform beschikbaar zal zijn voor onze leden. Onze leden zijn voortaan professionals en organisaties uit zowel de profit, non-profit als publieke sector die professioneel actief zijn in de eventsector als toeleverancier (technische ondersteuning, non-technisch materiaal, crew, venues, catering) en/of als organisator van publieke, corporate of private evenementen.

We willen echt alle event professionals verenigen, en dus ook de 581 steden en gemeenten in ons land die vooralsnog de grootste cluster organisatoren van lokale publieksevenementen vormen. Maar ook de tienduizenden freelancers in ons land kunnen voortaan rechtstreeks lid worden, en zelfs studenten. Uit onze kwartaalonderzoeken weten we dat er groot tekort is aan gekwalificeerd personeel in de eventsector. Daarom vinden we het belangrijk dat ook onze toekomstige event professionals reeds tijdens hun studies kunnen genieten van onze basisdienstverlening.

Dienstverleningsaanbod en ledenvoordelen

Omdat het belangrijk is dat iedereen kan aansluiten bij onze confederatie, werken we met een gediversifieerd dienstverleningsaanbod. Basisdienstverlening omvat onder meer periodieke sector calls met updates over relevante wetgevingen, opleidingen en onderzoeksdata. Basisleden krijgen ook wekelijkse nieuwssamenvattingen en gratis toegang tot ons kennisplatform waarop je webinars kan herbekijken, best practices, guidelines, tools, checklists … kan downloaden.

De meer uitgebreide clusterdienstverlening is dan weer specifiek gericht op de specifieke noden binnen bepaalde subsectoren. Clusterleden krijgen niet enkel de mogelijkheid om deel te nemen aan interne werkgroepen, maar ook tot het deelnemen aan en hosten van cluster- en netwerkbijeenkomsten. Bovendien krijgen onze clusterleden nog een fikse korting op ons jaarlijks congres voor de eventsector, dat we dit jaar in het najaar organiseren. Je kan als organisatie ook partner worden van Event Confederation. Event partners krijgen bovenop de volledige basis- en clusterdienstverlening nog extra visibiliteit op onze website en de mogelijkheid tot het delen van best practices met onze event professionals.

Nationale spreiding en taalkeuzes

We doen erg ons best om de nationale spreiding van event professionals in onze werking te garanderen. Maar we moeten ook eerlijk toegeven dat een optimale vertegenwoordiging van onze Franstalige collega’s een uitdaging blijft. Anderzijds weten we ook dat deze spreiding niet evenredig gespreid is in de drie gewesten. Zowel het onderzoek naar de grootte van de Belgische eventsector in 2018, 2022 als het onderzoek van 2024 leren dat 67% van de bedrijven in ons land gevestigd zijn in het Vlaamse Gewest. Slechts 12% in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en amper 21% in het Waalse Gewest.

Desondanks kiezen we ervoor om nationaal te werken, want numbers count in onze business. Zeker als je gehoord wil worden door beleidsmakers is verenigen dé kritische succesfactor. In beide taalgebieden actief zijn brengt ook heel wat extra uitdagingen met zich mee. Niet enkel het feit dat je boven op de federale regering ook nog aan tafel moet gaan zitten met de drie regionale regeringen voor heel wat dossiers. Daarnaast heb je ook nog de taalkwestie, die nog altijd gevoelig ligt in ons land. Daarom kiezen we er steeds vaker voor om in het Engels te communiceren, zeker op onze sociale media. Voor sommigen een mindere keuze, voor anderen de beste keuze.

Kennisdeling en talentontwikkeling

Wat in 2024 begon als een simpele academy-pagina op onze website – waar we gratis webinars, guidelines, keynotes, debatten, trainingen en onderzoeksrapporten aanboden voor iedereen actief in de sector – is ondertussen geëvolueerd naar een uitgebreid en beter gestructureerd kennisplatform, voortaan enkel nog toegankelijk voor onze leden en partners. Ons academy-aanbod wordt immers steeds groter. Zo organiseerden we het voorbije jaar meer dan tien webinars over voor onze sector relevante thema’s zoals innovatie, veiligheid, duurzaamheid en human capital.

De voorbije twee maanden alleen al kon je in onze academy terecht voor een webinar over het Speerpuntcluster Entertainment Technologie, flexi-jobs, Safe ’n Sound, employer branding en zelfs voor een infosessie over tijdelijke of mobiele bouwplaatsen. We vulden onze academy dit najaar ook verder aan met de samenvattingen van ons periodiek sectoronderzoek en publieksonderzoek, met een gids over herbruikbare bekers, een gids voor gezonde evenementen en duurzame evenementen en zelfs met een checklist voor toegankelijke events.

Iedereen welkom op onze nieuwjaarsreceptie

Als Event Confederation zetten we in op kennisdeling, talentontwikkeling en het samen brengen van de ganse eventsector. Om het nieuwe jaar goed te starten organiseren we op 30 januari een nieuwjaarsreceptie in de Brabanthal in Leuven. Iedereen actief in onze sector is welkom, ook al ben je (nog) geen lid. Na een inspirerende keynote over cybersecurity nemen we de tijd voor een gezellige receptie. Wij zorgen alvast voor een hapje en een drankje en kijken er naar uit om samen met jullie te toosten op een succesvol jaar vol schitterende events.

Hopelijk tot dan!

Vinciane Morel de Westgaver | Voorzitter Event Confederation