B-Tonic: Zo blijf je als bedrijf ook morgen relevant

Een positief point of no return is bereikt. Aangedreven door de klimaatverandering, pandemie en energiecrisis beseffen steeds meer bedrijven dat duurzaam ondernemen geen optie meer is maar een must. Met het Trendrapport 2023 ‘Wellbeing & Sustainability’ tekent B-Tonic een routebeschrijving voor bedrijven naar een succesvolle en duurzame toekomst. Trendwatcher Herman Konings trekt die toekomst naar het heden aan de hand van enkele opvallende internationale tendensen.

Belangrijke takeaways uit het Trendrapport:

  • De SDG’s (Sustainable Development Goals) openen nieuwe (markt)opportuniteiten voor meer dan 11 miljard euro/jaar.
  • 86 % van de burgers verwacht dat CEO's zich openlijk uitspreken over maatschappelijke uitdagingen.
  • 68 % van de medewerkers en 81 % van het topmanagement verkiezen een beter welzijn boven stijgen op de carrièreladder.
  • 59 % van medewerkers verandert van job als de arbeidsvoorwaarden elders beter zijn.
  • Als medewerkers zich bevlogen voelen, leidt dat tot 33 % meer winst en 125 % minder burn-outs.
  • Tegen 2026 zal een kwart van de mensen ten minste één uur per dag in de metaverse doorbrengen. Diensten in virtuele werelden zullen tegen het einde van het decennium zo’n 1,5 miljard euro toevoegen aan de wereldeconomie.

SDG's zetten de koers

Vanaf 2030 worden de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties verplicht en zetten zo de koers uit die we moeten varen. De tijd van ‘vrijheid blijheid’ is definitief voorbij.

Ook vandaag al verplichten steeds meer overheden, van Europees tot lokaal, bedrijven en organisaties om hun strategie, beleid en operaties ESG-proof te maken.

In mensentaal: zorg dat je als bedrijf bijdraagt aan het milieu en milieuvriendelijk presteert (Environment), dat je je menselijke kapitaal met zorg behandelt (Social) en dat je je organisatie op een deugdelijke manier bestuurt (Governance).

Het volledige Trendrapport 2023 vind je hier.