Guidelines en tools voor het verduurzamen van events

Event Confederation zet in op kennis- en talentontwikkeling, ook rond het verduurzamen van evenementen. Daarom zetten we graag enkele waardevolle richtlijnen en tools in de kijker.

Duurzaamheidsrichtlijnen

Toerisme Vlaanderen ontwikkelde concrete richtlijnen voor iedereen die betrokken is bij het (co)organiseren van evenementen. De focus ligt op acht pijlers van waar je bij de organisatie prioritair op kan inzetten bij de voorbereiding en organisatie van je duurzaam event: concept & format, inclusie & diversiteit, keuze van je eventlocatie, mobiliteit, water & energie, catering, afval & materialen, promotie & communicatie. Organisatoren kunnen met behulp van deze leidraad ook helder naar toeleveranciers communiceren over de verwachtingen rond de duurzaamheid van hun goederen en diensten. Immers, geen duurzame eventorganisatie zonder duurzame leveranciers.

Lees hier de duurzaamheidsrichtlijnen

Field trip Paradise City

Op vrijdag 28 juni organiseren we een gratis field trip voor onze event professionals bij het meest duurzame muziekfestival ter wereld. We ontvangen je graag om 14u bij Paradise City. Na een welkomstdrankje krijgen we van de sustainability manager een rondleiding achter de schermen, waar je kan kennismaken met en antwoorden kan krijgen over allerhande manieren om jouw event duurzamer te organiseren.

Klik hier voor meer info (volzet)

Webinar My Impact Tool

Op woensdag 24 juli organiseren we een gratis online webinar voor iedereen actief in onze sector. Met het digitale platform My Impact Tool kan je op een laagdrempelige manier de impact van je inspanningen meten, verbeteren en er over rapporteren. Expert Tom Verrept zal uitleggen hoe je jouw duurzaamheidsinspanningen in kaart kan brengen, zodat je de impact kan verbeteren en hierover kan rapporteren.

Schrijf je hier in voor deze webinar, met een Q&A-ronde na afloop

Evaluatie groeneVENTscan

De groeneVENTscan bestaat 14 jaar. De scan helpt evenementorganisatoren om duurzame keuzes te maken aan de hand van acht thema’s, zoals afval, mobiliteit, water, energie en materialen. De scan wordt nog wekelijks ingevuld door tal van verenigingen, lokale besturen en andere organisatoren. Het huidige platform is echter verouderd en dus bekijkt de OVAM de mogelijkheden voor een opfrissing en verbetering. De OVAM legt hiervoor graag haar oor te luister bij de organisatoren die deze scan al eens gebruikt hebben.

→ Vul dan voor 30 juni de OVAM-enquête in en deel jouw ervaringen en noden.

Andere interessante tools om de impact van je event te meten zijn: ClimeetGreen Events ToolGreen Producers Club, TraceImpactALL

Geprikkeld? Surf dan zeker ook naar de CommToZero website van onze sectorfederatie ACC Belgium voor meer informatie en inspiratie voor het verduurzamen van jouw activiteiten.