Voorwoord van Vinciane Morel de Westgaver en Stijn Snaet

Artificiële Intelligentie, je kan geen krant openslaan of openklikken of het komt wel ergens aan bod. Disruptief, inspirerend, marktverstorend, flink gemakkelijk, goedkoop, gevaarlijk, problematisch naar eigendomsrechten, enz. Zoals zo vaak met innovatieve toepassingen: veel mogelijkheden, maar duidelijk ook veel vragen en onduidelijkheden.

Artificiële intelligentie kwam al aan bod tijdens Echo23 en straks doen we er nog een stevige scheut bovenop. HoGent is klaar met hun project AI4Events. Een roadmap met een verzameling van AI-applicaties die kunnen dienen in de eventsector, overzichtelijk gecatalogeerd volgens wat ze kunnen, wie de ontwikkelaars zijn, hun contactgegevens, de reviews etc. Ongetwijfeld zitten er ook tools bij die jouw job kunnen en zullen veranderen. We mogen daar geen schrik van hebben, we mogen daar niet van wegkijken.

We plannen de lancering in de maand juni. En uiteraard is daar plaats voor jullie. Noteer alvast 19 juni 2023 in je agenda. Je hoort er later nog meer van. Vanaf dan zal ook het platform helemaal beschikbaar zijn.

Dus ja, we omarmen innovatie volop. Dat hoort ook bij het DNA van onze sector. Maar evengoed zijn we ons bewust van de sterktes en eigenheden van de sector en die zullen nooit helemaal digitaal worden. De essentie van ons vak is mensen samenbrengen, mensen samen iets laten beleven, samen deel uitmaken van…  En dat, dat kan het digitale nooit helemaal vervangen. En gelukkig maar!

Als uitsmijter nog dit…

De grote fuzz kwam de voorbije weken van chatGPT, maar – en dit is geen grap – toen we deze nieuwsbrief aan het schrijven waren gaf ChatGPT niet thuis. ‘Currently we are receiving more requests than we are comfortable with!’ was de boodschap. Innovaties kunnen snel gaan, maar perfect zijn ze zeker (nog) niet.

Vinciane Morel de Westgaver

Stijn Snaet